Klub željezničkih
modelara “Zagreb”

Školica 2007

Konačno počinje naša «Školica»!

Klub željezničkih modelara „Zagreb“ uz potporu Gradskog ureda za zdravstvo, rad, socijalnu zaštitu i branitelje Grada Zagreba pokreće Školu željezničkog modelarstva.

Financijska konstrukcija je zatvorena, datumi se znaju, nešto polaznika se prijavilo i konačno počinje «Škola željezničkog modelarstva».Za one koji znaju, mali podsjetnik, a za druge zainteresirane, još nije kasno da se prijavite!

Početak Škole je određen, subota, 12. svibnja u 9 sati.Prijaviti se još uvijek možete, sljedeći utorak, 8.svibnja 2007 . u prostorijama Kluba od 19 do 21 sat, te također putem e-maila info@kzmz.hr

Nekoliko osnovnih podataka o Školi i program:

Prijaviti se mogu djeca i mladež u dobi od 10 do 18 godina. Neko tehničko predznanje je dobro došlo, ali nije uvjet, jedini uvjet je interes za modelarstvo! Starije nećemo eliminirati, ali ćemo za njih organizirati neku drugu školicu!

Za sudjelovanje u radu škole potrebna je potpisana suglasnost roditelja/staratelja !

Suglasnost možete dobiti u klubu ili preuzeti ovdje.

Aktivnosti će se odvijati u prostorijama Kluba, Ilica 53a/I, subotom od 9 do 12:30 (četiri školska sata s malim odmorima).
Termini održavanja škole su sljedeći:
12., 19., 26. svibanj
2., 9., 16. lipanj
15., 22., 29. rujan
13., 20., 27 . listopad
3., 10., 17. studeni
Ovo je prvi stupanj Škole, osnovni, a rad je organiziran kroz devet tema:
TemaBroj sati
1. Uvod u željezničko modelarstvo2
2. Zaštita na radu2
3. Planiranje makete4
4. Izrada okvira makete8
5 . Postavljanje tračnica8
6. Elektrifikacija makete8
7. Uređivanje pružnog pojasa8
8. Izrada objekata8
9. Izrada krajolika12

Uvod u željezničko modelarstvo pružio bi polaznicima škole osnovne informacije o hobiju: povijest željezničkog modelarstva, standardi koji se primjenjuju, mjerila koja postoje i koja su danas u upotrebi, časopisi i ostala stručna literatura, ostali resursi (video kazete, CD i DVD mediji, publikacije) kojima klub raspolaže i način pronalaženja dodatnih informacija .

Zaštita na radu vrlo je bitna za podizanje razine tehničke kulture. Pri izradi željezničkih maketa koristi se niz preciznih, ali i standardnih alata (pile, bušilice, brusilice, lemilice), kemijskih sredstava (ljepila, masti, ulja) i materijala (gips, stiropor, drvo, plastika, metal). Vrlo je bitno polaznike upoznati s pravilima korištenja alata i materijala, te s osnovnim mjerama zaštite na radu.

Planiranje makete uključuje upoznavanje s osnovnim principima modelarske mehanike i ograničenjima na pojedine dijelove (nagib uspona, radijus zavoja i slično). Prikazana su dva načina planiranja. Crtanjem pomoću šablone u mjerilu na papiru i korištenjem računala i specijaliziranog programa za planiranje maketa .

Izrada okvira makete je prva aktivnost pri izgradnji svake makete željeznica. Prikazati će se različite koncepcije okvira, njihove prednosti i mane, te načini učvršćivanja i povezivanja dijelova.

Postavljanje tračnica je slijedeći korak. Plan se preslikava na realnu maketu, a posebna pažnja se posvećuje spajanju tračnica da bi kompozicije mogle voziti tiho i glatko, uz kontinuirani strujni kontakt.

Elektrifikacija makete je aktivnost koja se uglavnom odvija s „obrnute“ strane makete. Svi elektrificirani elementi (tračnice, rasvjeta, signali, različiti pokretni dijelovi, tramvajska pruga, cesta …) se povezuju žicom sa osnovnim izvorom napajanja (jednim ili više transformatora) . Spajanje se ne odvija direktno, već kroz upravljačku ploču, kojom se može po volji upravljati svakim pojedinim elementom i na taj način mijenjati događaje na maketi. Moguće je upravljati kretanjem vlakova promjenom svijetla na signalu, podizati i spuštati rampe na pružnim prijelazima, manevrirati vagonima na kolodvoru, uključivati rasvjetu na ulicama i kućama, uključivati vodoskoke, pokretati tramvajska kola i autobuse i još mnogo drugih stvari preslikanih iz stvarnog života.

Uređivanje pružnog pojasa je aktivnost koja je na tragu osnovnog cilja svakog maketarstva – približavanje makete stvarnom svijetu koliko je god to više moguće . Uključuje postavljanje šodera, pružne signalizacije i ostalih elemenata željezničkog prometa.

Objekti se izrađuju ili nabavljaju u kitovima i onda sklapaju i dotjeruju da bi bili što vjerniji originalu. Organiziraju se u ulice i mjesta, uz odgovarajuće prometno povezivanje i poštivanje komunalne infrastrukture.

Krajolik je posljednja faza koja dolazi na red nakon svih navedenih „grubih“ radova. Ujedno je to i posao koji zahtjeva najviše vremena zbog velike brige za detalje, a uključuje postavljanje drveća, travnjaka, polja, cesta i svih detalja iz svijeta oko nas . Uključena su i vozila, te figurice ljudi u različitim aktivnostima.

Ovisno o savladavanju pojedinih tema, tempo ćemo ubrzati ili usporiti, jer cilj nije u zadanom roku proći cijeli program, nego ovladati uporabom modelarskog (a i «pravoga») alata, upoznati svojstva materijala koji se koriste u modelarstvu, upoznati razne modelarske tehnike (posebno neke «tajne» izrade reljefa). Plan je da do ljetnih praznika provozi prvi vlak po maketi, a u jesen ćemo urediti krajolik!

Dakle, osnovni cilj je kroz ugodno druženje naučiti nešto novo, te izraditi svoju prvu željezničku maketu koja će bit izložena na sljedećem Susretu željezničkih modelara i maketara u jesen 2007. godine.

Do ugodnog druženja pozdravljaju vas
voditelj projekta Škole mr. sc. Borna Abramović, dipl. ing.
vaš mentor Dubravko Kuhta , dipl . učitelj
te ostali članovi Kluba koji će pomoći ako će biti potrebno!